מחשבים מסלול מחדש: החשיבות של תכנון פיננסי בעקבות העלאת הריבית

לאחרונה הודיע בנק ישראל על העלאת הריבית במשק ל-0.75% וכלכלנים רבים מעריכים כי הריבית תגיע ל-1.5% במהלך 2023. העלאה זו מצטרפת להעלאות הריבית ברחבי העולם, ביניהן בבנק הפדרלי בארצות הברית, שהעלה אותה לכ-1%.

שיעורי ריבית ברחבי העולם:

יפן0.1%- (ירידה של 0.1%)
מדינות האיחוד האירופאי0% (ללא שינוי)
ישראל0.75% (עליה של 0.5% השנה)
ארה"ב1% (צפי לעליית לכ- 1.5% עד סוף הרבעון)
בריטניה1% (עליה של 0.25% השנה)
סין3.7% (ירידה של 0.1% השנה)
רוסיה11% (ירידה של 6% השנה)
מקור: Trading Economics

מגמת העלאות שיעורי הריבית במדינות השונות, יחד עם תנודתיות גוברת בשווקי ההון, אינפלציה ברמות שלא נראו שנים רבות והתרחשויות בזירה הגאו-פוליטית, הניעו משקיעים רבים לשנות את זווית הראיה על התמונה הכוללת.

תנודות אלה במפה הכלכלית העולמית עשויות ללמד כיצד לנהל את הפורטפוליו באופן המיטבי בשנים הקרובות.

אז כיצד שינויים אלו משפיעים על הכיס שלנו ועל התכנון הפיננסי קדימה? 

שינויים כלכליים ברמה עולמית כמו אינפלציה והעלאת ריבית, משפיעות על כמויות הכסף אשר זורמות לשווקי ההון, האג"ח והנדל"ן ע"י משקיעים.

בשנתיים האחרונות למשל, שוק מטבעות הקריפטו הפך לנושא החם ביותר בעולם (שווי מוערך של כ-3 טריליון $ בסוף שנת 2021), אך משקיעי ביטקוין אשר בחרו להצטרף למגמה בסוף שנת 2021 ולהתעלם מהשינויים הכלכליים המתרחשים ברקע, חוו ירידת ערך של כ-50% מאז חודש נובמבר.   

בימינו, מידע על השווקים הפיננסיים בעולם קיים בשפע וזמין לכולנו ברשת האינטרנט, אך בדרך כלל, עודף האינפורמציה מבלבל מאוד ומותיר משקיעים עם יותר שאלות מאשר אלה איתן החלו את המחקר. כל אחד רוצה לקבל החלטות נכונות על סמך מידע מהימן, ניסיון ושיקול דעת נבון, אך במקרים רבים, ההחלטות מבוססות על המקורות הלא נכונים או על גורמים לא רלוונטיים.

בתקופות של תנודתיות גבוהה בשוק ההון, הלחץ גובר ולעתים משקיעים מרגישים מחויבים לנצל את ההזדמנות (תופעה ידועה בשם FOMO – Fear of Missing Out). חוסר הידע בשילוב האלמנט המנטלי עשויים לגרום לקבלת החלטות הרות גורל על סמך תחושת בטן ובכך להזיק לתיק ההשקעות המשפחתי בטווח הארוך.

לכן, מניסיוננו הרב וכמו בתחומים אחרים, התייעצות עם מנהלי עושר, מומחי פמילי אופיס או עם חברת תכנון פיננסי (בייחוד בתקופה בה המציאות הכלכלית בעולם חווה שינוי דרמטי) הינה בעלת ערך רב עבור הלקוח, ע"י כך שתשמש שומר סף, תגן מפני קבלת החלטות שאינן מבוססות ותבנה ללקוח תכנית מותאמת באופן אישי לניהול תיק הנכסים המשפחתי בצורה המיטבית, תוך מתן דגש לאופי הלקוח ורמת הסיכון אותה מסוגל לספוג. 

חברות תכנון פיננסי: עם האצבע על הדופק

המציאות הכלכלית המשתנה ברחבי העולם, והעובדה כי הריבית עלתה אחרי זמן רב כל כך, מחייבת ביצוע התאמות בתיק הההשקעות: פוזיציות השקעה שלא יושפעו מהאינפלציה ופיזור סיכונים רחב. מתכנן פיננסי מקצועי ומנוסה יעזור לכם להבין את ההבדל בין הריבית הפשוטה לריבית דריבית.

במחקים רבים שנערכו בארצות הברית נמצא כי אנשים מתקשים להבין את ההבדל בין שני המושגים ובדרך כלל מעריכים בחסר את הסכומים שעליהם לשלם מדי חודש ולא מעריכים בצורה נכונה את התנודות שמתרחשות מעת לעת בחשבון הבנק שלהם. כמו כן, יש להבין את ההשפעה של העלאת הריבית על שוק הנדל"ן.

פמילי אופיס: השפעה על אפיקי חיסכון

אז איך כל התמורות הללו בשווקים משפיעות על אפיקי ההשקעות? שליטה בשוק האג"ח ובשוק המניות הם חלק משמעותי בתכנון פיננסי. עליית ריבית, כמו שאירעה לאחרונה בישראל ובעולם, תומכת בדרך כלל במטבע של המדינה המעלה את הריבית, כלומר השקל במקרה של ישראל. כך למשל, כשהרובל התרסק עם פלישת רוסיה לאוקראינה, הבנק המרכזי הרוסי הציע ריבית של 20% ולאחר מכן הוריד אותה ל-11%.

כל זה לא מבטיח שהשקל יתחזק בצורה משמעותית מול הדולר, כיוון שמה שמשחק תפקיד מרכזי הוא יחסי הריביות בין המטבעות ויחסי האינפלציה בין המשקים. המשמעות: בהחלטה על אסטרטגיית השקעה באפיקי החיסכון, צריך לקחת בחשבון שהשקל ייחלש מול הדולר, או ששיעורו לא יעלה בצורה משמעותית.

אי ודאות מול אי של יציבות

לסיכום, אי ודאות לא מיטיבה בדרך כלל עם השווקים ולכן חשוב להתייעץ עם מומחי פמילי אופיס, שיבצעו עבורכם תכנון פיננסי מושכל ויהוו אי של יציבות בעולם כאוטי. הכלכלה הגלובלית חווה טלטלות לאחר יציבות יחסית של מספר שנים. הניסיון מלמד כי יש לפזר בצורה נבונה את תמהיל ההשקעות ולהימנע מצעדים נחפזים שעלולים להסב נזק פיננסי בלתי הפיך.

כתבות נוספות

29.01.2024

עומר גטניו בשיחה עם ד"ר אלכס קפלון בתוכניתו ב'רדיו החברתי הראשון'

כתב : The Service

עומר גטניו, יו"ר ומייסד The Service בשיחה עם ד"ר אלכס קפלון בתוכניתו ב'רדיו החברתי הראשון', על היבטים שונים בניהול עושר משפחתי וצעדים שניתן לנקוט על מנת לתכנן את העתיד הפיננסי.

קרא עוד
19.10.2023

סקירה מאקרו-כלכלית: ניהול עושר בזמן מלחמה

כתב : The Service

כמעט שבועיים עברו מאז נודענו אודות האסון הקשה שפקד את המדינה שלנו, בו דווח על היקף בלתי נתפס של אבדות של בני עמנו. מדינת ישראל, שוב, נקראת להילחם על זכות

קרא עוד
22.06.2023

השפעות מלחמת רוסיה-אוקראינה על כלכלת העולם

כתב : יובל בנסל

הקונפליקט המתמשך בין אוקראינה לרוסיה לא רק הביא לתוצאות משנות חיים עבור תושבי המדינות והאזור, אלא גם שלח גלי הלם שהורגשו בכלכלה האירופאית והעולמית. בעקבות מעמדה של רוסיה ככוח כלכלי-יצרני

קרא עוד
לכל הכתבות