השפעות אינפלציה על ערך הכסף

יובל בנסל, ראש מחלקת אנליזה ומחקר בדה סרוויס

החל מתחילת השנה, האינפלציה חרגה אל מעבר רמת המטרה של רוב הכלכלות המפותחות בעולם, בנוסף לכלכלות מתפתחות רבות.

גל עליית המחירים המתמשך ברחבי העולם הגיע בהמשך לסדרת אירועים כלכליים וגאו-פוליטיים בעלי השפעה ברמה בינלאומית, אלה רמזו במידה מסוימת על התממשות תרחיש עליית האינפלציה.

אינפלציית כותרת (מחירי סחורות ושירותים) במדינות ה-OECD:

chart

השינוי במחירי סחורות שונות מתחילת השנה:

stats
מקור: U.S Bureau of Labor Statistics

שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן:  8.6% בארה"ב ו-4.1% בישראל (נתוני חודש מאי 2022).

ארבעת האירועים העיקריים אליהם ניתן לייחס את התפרצות האינפלציה:

השלכות משבר הקורונה (והווריאנטים) – מדיניות הסגרים ברחבי העולם בימי נגיף הקורונה (מאז מרץ 2020 ועד היום בחלק מהמדינות), גרמה לזינוק משמעותי בביקוש לסחורות ושירותים עקב מגבלות התנועה וסגירת העסקים. אנשים אשר בילו את זמנם בבית, רכשו מוצרים ושירותים דרך ערוצי אונליין, מצב שגרם לזינוק ברכישות אונליין לשיא כל הזמנים, בעיקר בביקוש למוצרי ושירותי טכנולוגיה.

שיבושים בשרשרת האספקה העולמית – אי-הוודאות שיצר נגיף הקורונה, בימיו המוקדמים ואף במהלך התפרצות הווריאנטים החדשים, הביאה לביטול והקפאת הזמנות ע"י חברות יצרניות, בעוד שבפועל, נוצר שפע של משלוחים הולך וגובר מצד לקוחות וספקים.

הזינוק הפתאומי בביקוש לסחורות עלה מעבר ליכולת החברות להגיב בזמן.

המצב הביא למחסור נרחב במכולות שילוח שעיכב מסירת מוצרים וחומרי גלם, וגרם להתייקרות עלויות הייצור ברחבי העולם.

הדפסת כספים מאסיבית – במהלך השנתיים האחרונות, הבנק המרכזי בארה"ב (FED), הדפיס מעל ל-9 טריליון $, מדובר בכ-25% מסך כל הדולרים בעולם. (פעולות הדפסת כספים ננקטו גם ע"י הבנק המרכזי באירופה). כסף הוזרם בכמויות מאסיביות לכלכלת ארה"ב, דרך תכניות סיוע שונות, ואף באופן ישיר לשווקים הפיננסיים, בעוד תפוקת הכלכלה נותרה זהה. יותר כסף הפך זמין לרכישת אותה כמות המוצרים על המדף, וכתוצאה מכך, חברות החלו לעלות מחירים. יש לציין כי פעולות הדפסת הכספים ננקטו גם ע"י הבנק המרכזי באירופה.

מלחמת רוסיה-אוקראינה – הפלישה הרוסית לאוקראינה פגעה קשות בשוק הסחורות. המלחמה הובילה לשיבושים משמעותיים בייצור ובמסחר סחורות אשר רוסיה ואוקראינה מהוות יצואניות מפתח עבורן, מה שגרם לזינוק חד במחירי אנרגיה, מזון וחומרי גלם. שיבושים אלה, משפיעים על מחירי הסחורות בכל העולם, בייחוד במדינות בעלות הכנסה נמוכה וצרכים דחופים לסיוע בינלאומי לתקופה ממושכת כתוצאה מהשלכות הפלישה הרוסית על הכלכלה. 

כתוצאה מאירועים אלה, מחירי הסחורות והשירותים ברחבי העולם עלו כתוצאה מביקוש גבוה (משבר הקורונה) והיצע נמוך (שיבושים בשרשרת האספקה העולמית והפלישה הרוסית לאוקראינה), ובמקביל, ערך כוח הקנייה פחת (השלכות הדפסת הכספים).

השפעות האינפלציה:

  • שחיקת כוח קניה – ירידה בערך מטבעות עקב עליית המחירים במשק, תפגע ביכולת הקנייה של צרכנים.

לאורך זמן ובליווי אינפלציה, כסף מאבד מערכו. המשמעות היא שדולר אשר שימש לרכישת מוצר בעבר, כבר לא יספיק, ולכן יידרש כסף נוסף על מנת לרכוש את אותו המוצר.

משקיעים נוטים להעריך כמה זמן ייקח לכסף לאבד כ-50% מערכו (שחיקת כוח הקנייה) בעזרת חישוב פשוט, על פיו, יש לחלק את קצב האינפלציה השנתי הנוכחי ב-72.

ע"פ קצב האינפלציה הנוכחי בארה"ב של 8.6% (ובהנחה שיישאר זהה או אף יגדל), כעבור כ-8 שנים, יאבד מטבע כ-50% מערכו.

  • צריכה והשקעה מוגברת – תגובה צפויה לירידה בכוח הקניה היא הנטייה לקנות עכשיו ולא מאוחר יותר, שכן מזומן מאבד מערכו ולכן עדיף להצטייד בדברים שככל הנראה לא יאבדו מערכם. צרכנים ממלאים את מכלי הדלק והמקפיא, עסקים מבצעים השקעות הון שתחת נסיבות שונות עשויות היו להידחות למועד מאוחר יותר, ומשקיעים רבים קונים זהב ומתכות יקרות אחרות.

  • שוק המניות – לאורך ההיסטוריה, שוק המניות היה תנודתי בתקופות אינפלציה גבוהה ומניות ערך הציגו ביצועים עודפים בהשוואה למניות צמיחה.

בנוסף, ניתן לראות את השפעות האינפלציה בדו"חות האחרונים של חברות ציבוריות רבות, אשר מציגים ירידה ברווחיות ועלייה בהוצאות ועלויות, מה שעשוי לפגוע בהערכות שווי ע"י משקיעים ואנליסטים.

  • שוק האג"ח – כיוון שאג"ח הוא (בדרך כלל) נכס מסוג Fixed Income, עליית אינפלציה גורמת לשחיקת כוח הקנייה של תזרימי המזומנים העתידיים ולתשואה על אג"ח להצטמצם במונחים ריאליים.

ככל ששיעור האינפלציה הנוכחי ושיעורי האינפלציה הצפויים בעתיד גבוהים יותר, כך התשואות יעלו על פני עקום התשואות, שכן משקיעים ידרשו תשואה גבוהה יותר כדי לפצות על סיכוי האינפלציה.

גילוי נאות

סקירה זו הינה רכושה הבלעדי של חברת דה סרוויס תכנון פיננסי אף.פי. בע"מ.

אין לבצע במסמך זה כל שינוי, מחיקה,  הוספה או להעבירו לכל צד שלישי כלשהו.

האמור בסקירה זו אינו מהווה "הצעה" כהגדרת מונח זה בחוק ניירות ערך התשכ"ח – 1968 ו/או  מתן "ייעוץ להשקעה" כהגדרת מונח זה בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות תשנ"ה – 1995 ו/או ייעוץ משפטי פיננסי, מיסויי, כלכלי או אחר להשקעה.

המידע בסקירה הינו כללי ונועד למתן אינפורמציה ראשונית וחלקית בדבר אפשרות השקעה בסקטור/תחום המוצג ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים האישיים של כל אדם.

מסמך זה כולל תחזיות, הערכות ומידע אחר צופה פני עתיד שמידת התממשותם אינה ודאית ואינה בשליטת החברה. העובדות והנתונים המפורטים במסמך זה הינם כפי שידוע (as is) במועד הכנת המסמך, ללא כל ודאות או מתן התחייבות לדיוקם, או לכך שהציפיות וההערכות המתוארות במסמך זה אכן יתממשו, ותוצאות ציפיות והערכות אלו עשויות להיות שונות באופן מהותי מהתוצאות המתוארות במסמך זה. החברה אינה לוקחת על עצמה כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או עקיף הנובע משימוש במסמך זה.

מקבל סקירה זו מתחייב לא להעתיקה להפיצה או להעבירה חלקה או כולה בשום אמצעי ללא אישור מפורש מראש מאת הנהלת החברה.

כתבות נוספות

29.01.2024

עומר גטניו בשיחה עם ד"ר אלכס קפלון בתוכניתו ב'רדיו החברתי הראשון'

כתב : The Service

עומר גטניו, יו"ר ומייסד The Service בשיחה עם ד"ר אלכס קפלון בתוכניתו ב'רדיו החברתי הראשון', על היבטים שונים בניהול עושר משפחתי וצעדים שניתן לנקוט על מנת לתכנן את העתיד הפיננסי.

קרא עוד
19.10.2023

סקירה מאקרו-כלכלית: ניהול עושר בזמן מלחמה

כתב : The Service

כמעט שבועיים עברו מאז נודענו אודות האסון הקשה שפקד את המדינה שלנו, בו דווח על היקף בלתי נתפס של אבדות של בני עמנו. מדינת ישראל, שוב, נקראת להילחם על זכות

קרא עוד
22.06.2023

השפעות מלחמת רוסיה-אוקראינה על כלכלת העולם

כתב : יובל בנסל

הקונפליקט המתמשך בין אוקראינה לרוסיה לא רק הביא לתוצאות משנות חיים עבור תושבי המדינות והאזור, אלא גם שלח גלי הלם שהורגשו בכלכלה האירופאית והעולמית. בעקבות מעמדה של רוסיה ככוח כלכלי-יצרני

קרא עוד
לכל הכתבות