משבר האנרגיה באיחוד האירופאי ובריטניה בשנת 2022

במהלך שנת 2022, שווקי המניות ברחבי העולם חוו את השנה הגרועה ביותר מאז שנת 2008. בארה"ב, מדד ה- S&P-500 ירד בכ-19%, בישראל, מדד ת"א 125 ירד בכ-11%, באירופה, מדד STOX50 ירד בכ-10% וביפן, מדד ה-Nikkei ירד בכ- 4%.

גם מדדי האג"ח בעולם חוו תנודתיות בליווי ירידות רצופות שנמשכו כשנה עד כה, של בין 10% ל-15%, מה שהוכיח שתפיסת האג"ח כאלטרנטיבה מסוכנת פחות ממניות, כמו שהייתה נפוצה בעבר, מתבררת כלא רלוונטית בעת הנוכחית.

ביצועי מדד המניות העולמי MSCI World Equity

על אף ירידה של כ-15% במדד המניות העולמי (MSCI World) במהלך השנה האחרונה, מדד המניות הבריטי (FTSE-100) היה מהיחידים בעולם שהצליחו לסיים את שנת 2022 עם ביצועים חיוביים, בעיקר בזכות חשיפתו הגבוהה לחברות מתחום האנרגיה אשר נהנו מגל עליות מחירי האנרגיה בשנתיים האחרונות.

עליית מדד המניות הבריטי במהלך שנת 2022

מדד ה-FTSE-100  של בריטניה עלה בכ-0.9% במהלך שנת 2022. על אף האתגרים הגיאופוליטיים במדינה, ברקזיט, אינפלציה של כמעט 11% לשנה וצלילת ערך הפאונד, מדד 100 המניות הגדולות ביותר בבריטניה עלה כמעט באחוז השנה וניצח את מדדי המניות המובילים בעולם, כולל זה של ארה"ב ומדינות האיחוד האירופאי:

ביצועי מדדי המניות בעולם, 2022

ניתן לייחס את עיקר העלייה במדד המניות הבריטי לביצועים העודפים של חברות מסקטור האנרגיה השנה בזכות גל התייקרות מחירי האנרגיה באירופה ובריטניה המתרחש בעקבות משבר אנרגיה שנמשך כבר כמעט שנתיים.

משבר האנרגיה באירופה ובריטניה

בסתיו 2021 החל משבר אנרגיה חסר תקדים באירופה בעקבות גל עליות מחירי אנרגיה משמעותי ומתמשך. התייקרות מחירי האנרגיה נבעה מסיבות שונות, כמו ביטול מדיניות הסגרים (Covid-19), זינוק פתאומי וחד בביקוש העולמי ומשבר אספקה גלובלי, אך הסיבה העיקרית הייתה התלות הגיאופוליטית של האיחוד האירופאי (כולל בריטניה לפני הברקזיט) בדלקי מאובנים מרוסיה ומדינות OPEC במשך שנים רבות.

מדינות האיחוד נדרשו למלא מכסות דלקי מאובנים עבור חימום משקי בית, תעשייה ועסקים, בעיקר בעונת החורף הקרה ועיקר האספקה הוזרמה מרוסיה בשל הקרבה הגיאוגרפית ויכולתה לעמוד בביקוש האירופאי ולספק סחורות אנרגיה איכותיות וזולות יחסית.

בשנת 2022 החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה אשר אילצה את ממשלות האיחוד האירופאי ובריטניה להטיל סנקציות על רוסיה ולחתוך את אספקת הגז המיובאת מרוסיה ביותר מ-80%.

אחרי שנים רבות שבהן הלכה וגברה התלות ברוסיה כספק אנרגיה משמעותי, מדינות אירופה נאלצו באופן פתאומי וקיצוני לקטוע את שרשרת האספקה, מה שגרם להתייקרות נוספת של מחירי האנרגיה והחרפת המשבר.

אחד המקרים הבולטים השנה אשר שיקף את תלות אירופה באנרגיה הרוסית היה השבתת צינור הגז הענק "Nord Stream" הרוסי אשר תוכנן להזרים אספקת גז איכותית וזולה לגרמניה. במקביל לגל עליות המחירים, הביקוש לדלקי מאובנים גדל משמעותית בשנת 2022 אחרי היציאה מהסגרים (בעקבות הקורונה ב-2020-2021), אך ההיצע קטן ככל שהייבוא מרוסיה פחת.

התמודדות ממשלות האיחוד ובריטניה עם משבר האנרגיה

כתוצאה ממשבר האנרגיה, מחירי הדלק באירופה עלו כמעט פי 8 מהמחיר הממוצע ב-10 השנים האחרונות. מאז חודש אוגוסט, ממשלות שונות במדינות האיחוד הקצו מעל ל-276 מיליארד אירו כדי למתן את השפעות עליית מחירי האנרגיה על משקי בית ועסקים.

משקי הבית בבריטניה צפויים לקבל מענק של כ-477$ עבור חשבונות האנרגיה החורף. ממשלת גרמניה תחל לגבות מס של כ-9$ לחודש עבור שימוש בכבישים ברחבי המדינה כדי להפחית את כמות הדלק הנצרכת ע"י רכבים בקיץ (שיא צריכת הדלק במהלך השנה).

מימון לצמצום השלכות משבר האנרגיה ע"י ממשלות בריטניה והאיחוד האירופאי – % מהתוצר המדיני

על אף התחייבות האיחוד האירופאי לעבור מדלקים מאובנים לאנרגיה ממקורות מתחדשים כמעט באופן בלעדי (80-90%) בשלושת העשורים הקרובים, נראה שמדינות האיחוד עדיין רחוקות מהיעד. בשנת 2022, מעל ל-75% מהאנרגיה באירופה נוצרה ע"י שריפת דלקים מאובנים – כ-34% גז, כ-31% נפט וכ-11% פחם.

עם זאת, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מחייבת את אירופה ובריטניה למצוא אלטרנטיבות, כולל קידום תהליך המעבר לאנרגיות מתחדשות. ייצור אנרגיה סולארית באירופה עלה בכ-50% השנה לכ-41.4 ג'יגה וואט, אשר מסוגלים לספק כוח לכ-12.4 מיליון משקי בית וגרמניה היא היצרנית המובילה בגוש. חשוב לציין כי במקביל לביצועים עודפים של תעשיות הדלקים המאובנים, תחום האנרגיות המתחדשות נפגע ב-2022 וסיים את השנה בירידות.

כתבות נוספות

29.01.2024

עומר גטניו בשיחה עם ד"ר אלכס קפלון בתוכניתו ב'רדיו החברתי הראשון'

כתב : The Service

עומר גטניו, יו"ר ומייסד The Service בשיחה עם ד"ר אלכס קפלון בתוכניתו ב'רדיו החברתי הראשון', על היבטים שונים בניהול עושר משפחתי וצעדים שניתן לנקוט על מנת לתכנן את העתיד הפיננסי.

קרא עוד
19.10.2023

סקירה מאקרו-כלכלית: ניהול עושר בזמן מלחמה

כתב : The Service

כמעט שבועיים עברו מאז נודענו אודות האסון הקשה שפקד את המדינה שלנו, בו דווח על היקף בלתי נתפס של אבדות של בני עמנו. מדינת ישראל, שוב, נקראת להילחם על זכות

קרא עוד
22.06.2023

השפעות מלחמת רוסיה-אוקראינה על כלכלת העולם

כתב : יובל בנסל

הקונפליקט המתמשך בין אוקראינה לרוסיה לא רק הביא לתוצאות משנות חיים עבור תושבי המדינות והאזור, אלא גם שלח גלי הלם שהורגשו בכלכלה האירופאית והעולמית. בעקבות מעמדה של רוסיה ככוח כלכלי-יצרני

קרא עוד
לכל הכתבות